سکونت را می توان بیانگر تعیین موقعیت و احراز هویت دانست. سکونت بیانگر برقراری پیوندی پرمعنا بین انسان و محیطی مفروض می باشد که این پیوند از تلاش برای هویت یافتن یعنی به مکانی احساس تعلق داشتن ناشی گردیده است بدین ترتیب، انسان زمانی بر خود وقوف می یابد که مسکن گزیده و در نتیجه هستی خود در جهان را تثبیت کرده باشد.( نوربری، ۱۳۸۱)

از نظر هایدگر طرز و طریق بودن انسانها بر روی زمین، سکونت کردنشان است. او در مقاله “ساختنت، سکونت گزیدن، اندیشیدن” با ریشه کلمه آلمانی Bauen (ساختن) دلالتهای قدیمی و پهنه مفاهیمی را از نو می گشاید تا غذای وجود را بیان کند و سکونت را به بودن با چیزها تعبیر می کند: همچنان که در وجود و زمان نیز از سکونت ذات انسان در حقیقت خود وجود بحث می کند. او در گفتار خود اصرار می ورزد که اندیشیدن و شعر لازمه سکونت است. او سکونت را اساسی ترین ویژگی وجود مطابق آنچه فانیان اند فرض می کند. در پایان این مقاله چنین آمده است: “در حال حاضر همه از کمبود مسکن سخن می گویند: اما کسی به مصیبت واقعی سکونت نمی اندیشد. بی خانمانی بشر از آن است که کسی بحران واقعی مسکن را به مثابه مصیبت درک نمی کند.” پاسخ هایدگر در پرسش از راه حل مسئله چنین است:“ فانیان سکونت را به سوی تمامیت ماهیت خود سوق دهند؛ و این مشروط بدان است که بر مبنای سکونت کردن بنا کنند و برای سکون کردن فکر کنند.

 

 

دوره طراحی مسکونی در آموزشگاه معماری نخل سبز در سه محور اصلی برگزار می گردد .

1- فرآیند طراحی مسکونی

2- ضوابط شهرداری

3- اسکچ آپ

سر فصل های فرآیندهای طراحی :

  • آشنایی با عرصه های مختلف واحد مسکونی

  • عرصه زندگی خانوادگی

  • فضای نشیمن

  • آشپزخانه و عناصر اصلی آشپزخانه (سینک ظر فشویی، یخچال، اجاق گاز، غذاخوری خانوادگی)

  • عرصه زندگی خصوصی

  • اتاق خواب والدین

  • اتاق خواب فرزندان

  • سرویس های بهداشتی (توالت و حمام)

  • اتاق مطالعه

  • عرصه پذیرایی و مراسم

  • غذاخوری

  • ورودی

  • عرصه خدمات و پشتیبانی

  • پارکینگ

  • موتورخانه

  • انباری

  • رخت شوی خانه

  • فضاهای باز و نیمه باز

  • فضاهای باز

  • فضاهای نیمه باز (ایوان، بالکن، تراس)

روند طرراحی مسکونی

سر فصل های ضوابط:

آشنایی با صدور پروانه و دستور نقشه

اصول طراحی پارکینگ ،رمپ ،انباری و پارکینگ ها

نحوه طراحی پلان های تک واحدی ، دو واحدی

اصول طراحی آسانسور ،راه پله ها

آموزش نحوه ستونگذاری برای مهندسین معمار

نحوه طراحی،سایت پلان، پلان بام ،نما ها و مقاطع اجرایی

آشنایی با پلان دالکوبی مرتبط با نما

سر فصل های اسکچ آپ و وی ری :

فصل اول – رابط کاربری اسکچ آپ
۱- انتخاب یک Template
۲- مبانی استفاده از محیط کاربری ویندوز
۳- مبانی استفاده از محیط کاربری Mac
۴- شخصی سازی نوار ابزار برای Mac
۵- محورها
۶- نماهای استاندارد دوربین
۷- ابزارهای زوم
۸- حرکت دادن نمای دوربین با ابزارهای Orbit و Pan
۹- ایجاد یک نمای دوربین و تماشای اطراف
۱۰- راه رفتن در مدل

فصل دوم – کار با اشیا
۱- ابزار انتخاب
۲- ابزار جا به جایی
۳- ایجاد کپی ها و یک آرایه
۴- تغییر اندازه یک شی
۵- چرخاندن یک شی
۶- معکوس کردن یک شی
۷- ۳D Warehouse
۸- چرا Polygon ها مهم هستند؟
فصل سوم – طراحی در اسکچ آپ
۱- ابزار خط
۲- ابزار مستطیل
۳- ابزارهای بیضی و دایره
۴- سه بعدی کردن با Push/Pull
۵- ابزار متر نواری
۶- ابزار نقاله
۷- Undo کردن
۸- ابزار پاک کن
۹- آشنایی با صفحات و لبه ها
۱۰- خطوط جداکننده
۱۱- ابزار Offset

فصل چهارم – مدلسازی از روی یک تصویر پلان
۱- وارد کردن و آماده سازی
۲- طراحی یک پلان کف
۳- حجم دادن به دیوارها
۴- افزودن درها و پنجره ها
فصل پنجم – سازمان دهی
۱- ایجاد گروه ها
۲- ایجاد Component ها
۳- ایزوله کردن یک گروه یا Component
۴- لایه ها و اطلاعات Entity
۵- پنجره Outliner
فصل ششم – متریال ها
۱- اعمال متریال با استفاده از یک Mac
۲- ویرایش متریال با استفاده از یک Mac
۳- اعمال متریال با استفاده از یک Windows
۴- ویرایش متریال با استفاده از یک Windows
۵- اعمال متریال با استفاده از ۳D Warehouse
۶- وارد کردن و اعمال تکسچر اختصاصی
۷- تمیز کردن لیست متریال

فصل هفتم – سند و استایل دهی
۱- تنظیم سایه ها و مه
۲- تغییر دادن استایل
۳- تنظیم و آپدیت کردن صحنه ها
۴- چک کردن تنظیم لبه
۵- ایجاد یک نمای برشی
۶- اندازه گذاری
۷- کشیدن خط چین ها
۸- برچسب گذاری
۹- متن سه بعدی
۱۰- انیمیشن
۱۱- استخراج به صورت دو بعدی و سه بعدی