عکاسی معماری

عکاسی معماری شاخه ای از عکاسی

عکاسی معماری

عکاسی معماری، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آثار معماری و ساختمان‌ها عکس برداری  می‌شود.

در واقع سوژه اصلی در عکاسی معماری یک ساختمان یا بخشی از یک ساختمان یا یک خیابان می باشد .

عکس‌های فضای داخلی و خارجی ساختمان ، مورد نیاز معماران می باشد . معماری، مانند منظره، طبیعت بی‌جان و سایر موضوعات فاقد انسان، توسط بعضی عکاسان جهت بیان عقاید شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی یک عکاس معماری، ثبت اثر هنری یک معمار از طریق معرفی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان و تبیین روابط آنها با یکدیگر است. بدون شک انجام این کار، بدون داشتن شناخت و درک صحیح از ارزش ها و منطق معمار ممکن نیست چون این شناخت پیش نیاز اولیه ورود به این شاخه از عکاسی است.

همانگونه که در تعریف عکاسی معماری گفتیم عکاسی معماری به عکسبرداری از ساختمان ها می پردازد. اما این تعریف به این معنی نیست که عکاسی معماری صرفاً به عکاسی از اجزاء ظاهری درون یا بیرون ساختمان ها محدود می شود. یک عکاس معماری باید علاوه بر داشتن مهارت عمومی در زمینه هنر عکاسی، همچنین ذوق هنری خاص این سبک از عکاسی و دید زیباشناسانه ای نیز داشته باشد.

لازمه ورود به حرفه عکاسی معماری کسب اطلاعات عمومی و دانش لازم در زمینه بناهای معماری و بررسی و ارزیابی زوایای مختلف آنهاست. به طور کلی معماری به توده ای از مواد ساخته شده موجود در فضا گفته می شود که به صورت حجم های توخالی ساخته می شوند؛ این فضاهای توخالی معمولا برای سکونت و فعالیت بشر مورد استفاده قرار می گیرند.

در عکاسی معماری معمولاً از دوربین های بزرگ و یا متوسط و یا دوربین های دیجیتال که کیفیت بالایی دارند استفاده می شود. همچنین برای به دست آوردن حداکثر وضوح، توصیه می شود که از سه پایه دوربین عکاسی نیز استفاده شود. به ویژه در فضای داخلی ساختمان که نور کمتر است.

کادر تصویر در عکاسی معماری از ساختمان های سنتی باید طوری تنظیم گردد که خطوط و سطوح عمودی کاملاً به صورت عمودی دیده شوند. با این حال در عکاسی معماری از ساختمان های مدرن نیازی به رعایت این نکته نیست چون ساختمان های مدرن از لحاظ گرافیکی کمی با ساختمان های سنتی متفاوت هستند.
در ساختمان های مدرن میتوان از زاویه های غیرمتعارف و پرسپکتیو استفاده لازم را برد. معمولاً عکاسان معماری تلاش میکنند تا در عکس هایشان خطوط را به شکل مستقیم نمایش دهند، اما این قاعده کلی استثنائاتی هم دارد چون گاهی اوقات، خطوط منحنی و گرافیکی هم می تواند عکس های با ارزشی را به وجود آورد.

اولین قدم برای یک ثبت خلاقانه و هنری از یک ساختمان، ترکیب بندی متمایز است. با توجه به عدم امکان جابجایی ساختمان ها، مهم ترین و اثرگذارترین مهارت یک عکاس، انتخاب نقطه ای است که در آن ساختار کلی بنا یا جزئیات موجود در یک فضای معمارانه، در جذاب ترین و خلاقانه ترین شکل ممکن به نمایش درآید و این ارتباط عکاسی و معماری یا رابطه عکاسی و معماری است.

معماری

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *