کافه‌_رستوران بوبو

Bobo_Cafe & Restaurant
/ Adib Khaeez, Ramtin Taherian

کافه‌_رستوران بوبو
معمار: ادیب_خائیز، رامتین_طاهریان
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۶
مساحت: ۶۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: کیارش تراز
عکس: استودیو دید

پروژه طراحی داخلی کافه‌رستوران بوبو، در قالب بازسازی کامل یک واحد تجاری کوچک، واقع در محله سعادت‌آباد تهران، تعریف شد. این واحد تجاری ۶۰ مترمربعی که در ساختمانی با عمر حدود ۱۵ سال قرار دارد، فعالیت‌های تجاری متفاوتی را تجربه کرده بود و اکنون، کارفرمای فعلی، به واسطه نزدیکی دانشگاه علامه‌طباطبایی و همچنین تراکم نسبتا پایین کافه‌های نسل سوم در غرب تهران، تصمیم به تبدیل این فضا به کافه‌رستورانی متفاوت گرفته بود.

در مرحله تخصیص فضاها، با ایجاد تغییراتی جزئی در جداکننده‌های موجود، فضاهای سرویس بهداشتی، آشپزخانه و کانتر در کنار سالن قرار گرفتند. در جداره غربی سالن کافه که بر اصلی بنا با خیابان علامه‌طباطبایی جنوبی است، پنجره‌ای یکپارچه قرار دارد و به دلیل قرارگیری ورودی در آن، این جبهه عرض کمتری نسبت به بقیه سالن دارد که این خصوصیت و کیفیت نوری و دید مناسب، منجر به قراردادن بخش VIP سالن در این موقعیت شد. همین موضوع، تصمیم کلیدی برای تعریف کلیت پروژه و رویکرد طراحی بقیه فضاها بود، به این ترتیب که از آنجایی که المان‌های اصلی سالن، جداکننده VIP و همچنین سقف نسبتا بلند سالن بودند، ایده اصلی، پیداکردن راهی برای ترکیب عناصر سقف و پارتیشن بود، به نحوی که به صورت منسجم و یکپارچه، کیفیت فضایی داخل کافه را تعریف کند.

تبدیل سطح عمودی پارتیشن به سطح افقی سقف، در ارتفاع سالن، منجر به تولید هندسه‌ای خاص و پیچیده شد که در کناره‌ها (روی قسمت‌های VIP و Semi-VIP)، به واسطه‌ تعدیل تدریجی ارتفاع، کیفیت‌های مناسبی ارائه می‌داد. به منظور سبک‌سازی هر چه بیشتر این سطح و جلوگیری از سنگین و بسته‌شدن فضا، هندسه مورد نظر به ساختاری شبکه‌ای تقسیم‌بندی شد. این سازه که در تراز ماکزیمم، سطحی افقی است، با ساختار شبکه‌ای خود، ادبیاتی آشنا برای سقف ارائه می‌دهد و با تغییر شکل تدریجی در تراز مینیمم، پارتیشن اصلی سالن را شکل می‌دهد. به منظور نزدیک‌کردن هرچه بیشتر فرم این سازه به انحناهای هندسه اصلی، درجه دومی از تقسیم‌بندی نیز داخل ساختار شبکه‌ای تعریف شد که با استفاده از عناصری خطی، ادراک انحنا و تغییر فرم سازه را تسهیل می‌کند.