عرصه بندی فضاهای ویلا

برای داشتن یک زندگی متعادل لازم است در طراحی ویلا بین زندگی جمعی و خصوصی نوعی تعادل به وجود بیاوریم .زیراهمانطور که  ما  به هم نشینی با  خانواده نیاز داریم به همان اندازه نیز به محیط خلوت ( با خود بودن , تفکر و عبادت ) و استراحت نیاز داریم . کودکان و نوجوانان نیز فضایی برای انجام تکالیف مدرسه دارند . ( اتــــــاق فرزند ) محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی :

اصول طراحی اتاق خواب در ویلا 

عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایــــن قسمت از بنا جزو خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه , ضمن نزدیکی به فضـــــــای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه ,معمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود . این بخش باید دور از صدای مزاحم طراحی گردد و به حمام و سرویس , دسترســــــــی نزدیک داشته باشد . همچنین بهتر است اتاق خواب علاوه بر  آفتاب گیر بودن  دید و منظر خوبی داشته باشد وبه بالکن و حیاط دسترسی داشته باشد و دارای تهویه مناسب باشد .نور پردازی و رنگ ملایم در این فضا میتواند محیط آرامش بخشی را ایجاد کند. درویلاهای دوبلکس معمولا اتاق خواب در طبقه  بالا  طراحی می شود . بهتر است اتاق خواب اصلی از اتاق خواب های دیــــــــگر استقلال نسبی داشته باشد به همین علت در بعضی طرح ها اتاق خواب اصلی در طبقه همکف و اتاق خواب هـــــای دیگر در طبقه بالا طراحی میشوند . در صورتی که برای میهمان اتاق خواب مستقلی در نظر گرفته شود باید آن را در طبقه همکف در نزدیکی ورودی و فضای زندگی خانوادگی طراحی شود تا بــــــرای میهمان  یک اتاق دنج برای مطالعه و انجام کارهای روزانه باشد. در طراحی ویلا اندازه اتاق های خواب بستگی به تعداد افراد استفاده کننده , نوع فعالیت , مبلمــــــــان و لوازم مورد نیاز معمولا از ۱۲ الی ۲۰ متر مربع تغییر می کند . بهتر است تخت خواب در موقعیتی پیش بینـــــی شود که مستقیما در مقابل در ورودی اتاق و در معرض دید و یا چسبیده به پنجره ی اتاق نباشد و در عین حال از دیــد و منظر خوبی برخوردار باشد . تخت خواب , کمد و میز, از جمله لوازم ضروری اتاق خواب است .
شامل فضای نشیمن و آشپزخانه میـباشد و در خانـــــه های بزرگتر , صبحــانه خوری نیز به ایـن مجموعه اضــافه میشود . این عرصه رو به آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صــورت امکـــــان دسترسی مستقیم به حیاط و بالــکن طراحی میشود .

از مهمترین قسمتهای ساختمــــان مــــی باشد . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود .