رشته معماری در مقاطع تحصیلی

معماری در هنرستان

رشته نقشه کشی معماری یکی از رشته های مجموعه ی گروه خدمات در شاخه فنی و حرفه ای می باشد که هر دانش آموز بعد از طی دوره دوم دبرستان نظام جدید یا پایه اول متوسطه نظام قدیم می تواند طی یک دوره دوساله در هنرستان های کار دانش یا فنی و حرفه ای دیپلم این رشته را اخذ کند .

در سال دوم به دانش آموزان فقط ۴ درس فنی،شناخت مواد،مبانی هنرهای تجسمی و طراحی ارائه می شود ،در سال سوم مطالب بیشتر شده و ۹ درس نقشه کشی ،مبانی طراحی معماری ،کاربرد رایانه در نقشه کشی معماری ،نقشه بردای ،کارگاه حجم و ماکت ،متره و برآورد ،عناصر و جزئیات ،آشنایی با بناهای تاریخی و تاسیسات می باشد دوستان به این نکته تاوجه نمایند که امتحان ۴ درس آخر درحوزه ی امتحانات نهایی هرساله برگزار می شود

قابل توجه دوستانی که دارای مدرک سیکل (یا دیپلم ردی) می باشند و قصد ادامه تحصیل دارند می توانند با دادن آزمون های مهارت های فنی و حرفه ای از طریق آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای از جمله این مرکز (آموزشگاه نخل سبز )آقدام به اخذ مدرک مهارت های مورد نیاز نمایند و در نهایت با دروس عمومی که از طریق دبیرستان های بزرگسالان امتحان می دهند نسبت به اخذ مدرک دیپلم معماری اقدام نمایند .

دانش آموزان هنرستانی رشته  معماری هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند  (دانشگاههای دولتی برای کاردانی معماری موجود می باشد )و تنها تفاوت در این است که نمی توانند  به طور پیوسته مدرک کارشناسی را بگیرند و حتما باید ابتدا مدرک کاردانی(و حتی نسبت به تغییر رشته هم می توانند بعد از اخذ مدرک کاردانی برای سایر رشته های فنی اقدام کنند .)سپس کارشناسی را اخذ نمایند و ازآن پس هیچ تفاوتی با دانش آموزانی که از طریق دیپلم نظری اخذ مدرک کارشناسی کرده اند ندارند.

کاردانی معماری

در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال حاضر ۳ رشته در حوزه معماری به دانشجویان و مخاطپان ارائه می شود . این سه رشته عبارتند از کاردانی معماری ،کاردانی معماری سنتی و کادانی معماری نقشه کشی معماری -معماری .

البته همانطور که می دانید کسانی وارد دانشکده های فنی و حرفه ای می شوند که دارای مدرک دیپلم این رشته از هنرستان می شوند .

نکته قابل توجه اینکه، دانش آموزانی که وارد دوره های فنی و حرفه ای می شوند از دو امتیاز بزرگ نسبت با دانش آموزان دبیرستانی که از رشته ریاضی وارد دانشکده هنر می شوند، برخورداند. امتیاز اول اینکه پس از اخذ مدرک دیپلم فنی و حرفه ای می توانند وارد بازار کار شوند و لذا کسب درآمد را حداقل ۴ سال زودتر از دانشجویانی که از رشته  ریاضی وارد دانشگاه شده اند شروع خواهد کرد و دوم اینکه دارای مهارت های عملی و کاربردی بیشتری نسبت به دانشجویان دبیرستانی که وارد رشته معماری در دانشگاه شده اند، می باشند و لذا هر دو این موارد باعث جذب سریعتر آنها به بازار کار می شود. لذا اگر در حین انجام کار، ادامه تحصیل داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فنی و حرفه ای اخذ نمایند، می توانند به عنوان مهندس با تجربه و کاربلد، در این حوزه درآمد قابل توجهی کسب نمایند.

قابل توجه دانش آموزان رشته ریاضی این دانش آموزان نیز می توانند در مقطع کاردانی معماری شرکت کنند و محدودیتی برای ثبت نام آنها وجود ندارد(دانشگاههای آزاد اسلامی و دانشکده های علمی کاربردی ) به جز چند دانشکده دولتی (دانشکده شریعتی و دانشکده شمسی پور و…)که برای دانش آموزان هنرستانی اختصاص داده شده است .

لازم به ذکر است که تعدادی از دانشگاههای علمی کاربردی رشته هایی کاملا نزدیک به معماری با گرایش شهرسازی نیز ارائه می دهند ،نظیر  کاردانی فنی معماری -معماری روستایی و کاردانی فنی معماری -شهری ،معماری طراحی فضاهای داخلی و معماری و دکوراسیون داخلی لازم به ذکر است که رشته های عنوان شده دارای بیس معماری می باشند و فقط در تعدادی از واحدها با هم  اختلاف دارند .

کارشناسی معماری

در رواقع رسالت اصلی این رشته (معماری)،طراحی ساختمان های مفید ،زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و فنی  جامعه است .

معماری در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه معماری آن زمان می پردازند.
معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ، در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد.
متخصص این رشته فردی است چند بعدی و دور اندیش ، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند و همراه با مهارت های حرفه ای مناسب. در این راستا متخصص این رشته مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری ، پالایش و سازمان داده ، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضای دلنشین و زیبا بکار می بندد به طوریکه کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد .

در این مقطع دانشجویان یا بلافاصله بعد از اخذ مدرک سال چهارم وارد می شوند یا بعد از مدرک کاردانی به کارشناسی ناپیوسته وارد می شوند .

کارشناسی پیوسته

کارشناسی ارشد

دانشجویان رشته معماری پس از اخذ مدرک کارشناسی مهندسی معماری می توانند برای ادامه تحصیل در رشته معماری با گرایش های مختلف اقدام نمایند این نکته را بدانیم که تا مقطع کارشناسی مباحث بیشتر آموزشی بوده تا پژوهشی اما در مقطع ارشد تقریبا مباحث آموزشی و پژوهشی با هم برابری می کنند  .در این مقاطع دانشجویانی که اقدام به تهیه مقالات isi می نمایند به موفقیت چشمگیری دست پیدا خواهند کرد. جالب است بدانیم   در دانشگاههای معتبر  زبان انگلیسی  اهمیت بالایی دارد (تدریس و مطالعه بعضی از جزوات به زبان انگلیسی است ) لذا توصیه می شود دانشجویان کارشناسی نسبت به تقویت زبان انگلسی خود اقدام می نمایند.

دانشجویان می توانند در گرایش های زیر اقدام به تحصیل نمایند :

۱- گرایش معماری – معماری

دروس این رشته بسیبار نزدیک به دروس ارائه شده مقطع کارشناسی می باشد با این تفاوت که این دروس در این مقطع با جزئیات و به صورت تخصصی تر ارائه می شود .

-گرایش معماری – معماری خود دارای شاخه های زیر می باشد :

گرایش معماری پایدار،گرایش فناوری ، گرایش مسکن ،گرایش فنی ،گرایش طراحی فضاهای آموزشی و فرهنگی ،گرایش فضاهای درمانی و بهداشتی .

۲- معماری داخلی :

رشته معماری داخلی با هدف بهینه سازی و توجه ویژه به طراحی فضاهای داخلی ساختمان ها با کاربری های مختلف دانشجویان را آماده می سازد .

۳-باز سازی پس از سانحه :

در این گرایش بازسازی پس از سانحه دانشجویان نه تنها با انواع سوانح طبیعی آشنا می شوند بلکه موقعیت حادثه یافته در سه مقطع زمانی قبل و بعد و زمان وقوع حادثه بحران موجود می پردازد.

تاکید اصلی دوره بر موضوع تغییر و تحول مجتمع های زیستی به عنوان مفهومی پویا بوده که مجموعه ای از فرآیند فعالیت های جامعه شناسی ،روانشناسی ،اقتصادی و فنی ،ساختمانی و زیست محیطی را در بر می گیرد .در این رشته به تامین سرپناه اضطراری پس از سانحه ،چه در زمان امداد اولیه و چه در زمان سامان دهی و با نام اسکان موقت و چه در هنگام بازسازی و اسکان دائم توجه می شود .

از مباحث مورد توجه در این رشته ؛مباحث مقاوم سازی هم بناهای موجود هم بناهای آسیب دیده مورد آموزش و پژوهش قرار می گیرد .

۴-معماری منظر

همانگونه که از نام معماری منظر مشخص است این رشته به زیباسازی و ساماندهی فضاهای بیرونی بناها چه از لحاظ

زیست محیط و چه از دیدگاه روانشناسی و جامعه شناسی  و با نگاه ویژه به اقلیم و زیبایی های اقلیمی در سرمین های مختلف توجه  دارد  .

این تخصص یک تخصص میان رشته ای که ریاضیات و علوم مهندسی ،هنر ،تکنولوژی ،علوم اجتماعی ،سیاست و فلسفه را شامل می شود . فعالیت یک معمار منظر از طراحی محوطه های مسکونی تا طراحی های زیر  ساخت های شهری و … می باشد .

۵- مدیریت پروژه و ساخت

دکتری معماری

 باتوجه به اینکه کشور ایران دارای پشتوانه ای غنی در معماری است، دکتری معماری دارای حساسیت ویژه ای است. به گونه ای که برای داوطلبین معماری ضرورت داشتن سطح علمی بالا و همچنین داشتن نگرش روشن نسبت به زمینه کاری آینده خود، امری بسیار ضروری است. چرا که در روند گزینش دانشجویان این عامل بسیار مورد توجه قرار می گیرد. دانشجویان این رشته غالباً زمینه کاری خود را در مقطع دکتری ادامه می دهند. هرچند که در دکتری معماری – معماری ادامه تحصیل می دهند، با این حال ادامه کار خود را در سطحی بالاتر در این مقطع ادامه می دهند.

این گرایش ها می تواند شامل مطالعات معماری، معماری داخلی، انرژی معماری و غیره باشد. که دانشجو پس از گذراندن دروس نظری معماری که برای همه یکسان است، ممکن است به صورت داوطلبانه در کلاس های دیگری که بتواند در پیش برد هدف خود و ارائه هر چه بهتر پروپزال و پایان نامه خود کمک کند، شرکت کند. این روند پژوهشی بسیار جدی و هدفمند است تا نهایتاً در پایان مقطع بتواند به یک دستاورد مشخص که در پیش برد و ارتقای صنعت ساختمان در آینده کشور کمک کند نائل شود.