مجموعه چندعملکردی شمس‌الضیافه

معمار: مهندسین مشاور فضازیست
موقعیت:مشهد ، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۱۲۰،۰۰۰ مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه
کارفرما: آقای الحی و هواپیمایی ماهان
مدیر طراحی: فرشاد تاتاری
تیم طراحی: امیررضا شهریاری، مریم وکیلی، عارف میرزااحمدی، ملیحه غلامی، فرناز فتاحی
مدل‌سازی و رندرینگ: عارف میرزااحمدی، محمد جوکار
گرافیک: عارف میرزااحمدی، ملیحه غلامی، نوید جلائیان

بافت قدیم مشهد در دو دهه گذشته، تحت تاثیر تحولات زیادی بوده است؛ تخریب بخش‌های مهم یادمانی و هویتی عناصر بافت شهری، از جمله شبکه پیچیده‌ای از گذرها ، عملکردها و فعالیت‌هایی که با فرهنگ مجاورین حرم مطهر امام‌رضا درآمیخته شده بودند، حاصل بی‌توجهی به اتصال بافت قدیم به جامعه کنونی بود که این تغییرات منجر به تاثیرات شگرفی در ساختار جمعیت و نیز تخلیه محله‌های مسکونی قدیم شد.

احیای ارزش‌های حاکم بر بافت قدیم، ضمن در نظرگرفتن نیازهای جامعه معاصر، بدون توجه به کانسپت “پایداری”، در هر سه بعد محیطی، اجتماعی و اقتصادی، دست‌یافتنی نخواهد بود. پروژه شمس‌الضیافه با موقعیت منحصربه‌فرد و برنامه‌دهی متنوع و انطباق‌پذیرش، می‌تواند بر ساخت فضایی برای احیاء و توسعه مفهوم پایداری، موثر باشد.

یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این پروژه، پاسخ‌گویی به نیازهای متفاوت بهره‌برداران شمال زائرین و مجاورین حرم مطهر امام‌رضا است. حضور مداوم مردم و برنامه‌هایی برای جذب مردم در سطوح مختلف پروژه، امکان خلق فضایی فعال و زنده را فراهم می‌کند. پرورش فضای شهری و قرارگاه‌های اجتماعی و افزایش پیاده‌راه‌سازی می‌تواند بر گسترش پایداری اجتماعی موثر باشد. به علاوه، خلق فضاهای یادمانی، توام با حفظ عناصر باقی‌مانده از بافت گذشته، از جمله خانه تاریخی، مسجد و درختان قدیمی حیاط خانه‌ها، می‌تواند بر ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی پروژه تاثیرگذار باشد.

توجه ویژه به محیط‌های عمومی، نیمه‌عمومی و خصوصی در قسمت‌های مختلف پروژه، در کنار فراهم‌آوردن منابع انرژی نو و پاک، پایداری محیطی پروژه را پیش‌بینی کرده و نیز برنامه‌دهی منعطف با توجه به مطالعات اقتصادی، ضامن پایداری اقتصادی این پروژه است.