روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ

تصور دنیای اطرافمان بدون رنگ امکان پذیر نیست!

هر رنگی تأثیر فیزیکی و روحی خاصی روی بیننده دارد که واکنش افراد مختلف، نسبت به رنگ های مختلف ،متفاوت است.تا امروز محققان نتوانستند یک سیستم منسجم جهانی که کلیه واکنش های افراد نسبت به رنگ های مختلف را دسته بندی کند پایه ریزی نمایند. آنها معتقدند که فاکتورهای گوناگونی مانند فرهنگ، جنسیت، سن، تجربه های خاص فردی، موقعیت احساسی و ذهنی  به عکس العمل آنها بستگی دارد. که میزان  نوع و شدت این واکنش ها منحصر به فرد است. در دنیای تجاری امروز روان شناسی رنگ ها اهمیت زیادی دارد زیرا هر چیزی را که در اطراف خود می بینیم به گونه ای ارتباط مستقیم با این علم را داراست.

رنگ ها به سه دسته عمده تقسیم می شوند:
– رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی
– رنگ های سرد مانند آبی، سبز، بنفش
– رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید، خاکستری

روان شناسی رنگ قرمز:

قرمز یکی از قدیمی ترین قدرتمند ترین و احساسی ترین وهمچنین یکی از سه رنگ اصلی  است که بیشتر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند و همچنین واکنش شدیدتری  نشان می دهند. طبق روانشناسی رنگ ها ، احساساتی نظیر قدرت، هیجان، تخطی، بر انگیختگی جنسی و رشادت به این رنگ نسبت داده می شود. رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب و میزان انرژی می شود.

رنگ قرمز رنگ انتخابی بیشتر روانشناسان برون گرا و  از گزینش های ویژه مردان می باشد.آنها رنگ قرمز را سنمبل عصابیت و خشونت میدانند.روانشناسان رنگ معتقدند افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند افرادی با اعتماد به نفس بالا، مصمم و جدی، اجتماعی و شجاع هستند.

چکیده خصوصیات رنگ قرمز:

از رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت وقرمز تیره برای بیان حس انتقام جویی، عصبانیت بیشتر بکار برده می شود.
صورتی (ترکیبی از قرمز و سفید) برای ایجاد فضایی رمانتیک و قابلیت های زنانه استفاده می شود.
قرمز- قهوه ای تغییر و سقوط را القا می کند.
رنگ قرمز مرتبط با انرژی، عشق، حادثه، خوش بینی،  گرما،عشق آتشین، شهوانیت و میل جنسی می باشد. تنها هاله هایی از رنگ قرمز روی هر چیزی باعث جلب توجه میشود. چه علامت خطر، چه روز ولنتاین…

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی :

 

قرمز در کشورهای آسیایی رنگ بسیار مهم و معمولی استو همچنین رنگ پرهیجانی است که در استفاده از آن، باید احتیاط کرد. بهتر است که قرمز به صورت پراکنده در جاهای مختلفی به کار رود. بهتر است در دکوراسیون منزل از رنگ قرمز در جاهای خاص مورد علاقه برای توجه بیشتر استفاده شود.مثلا:

  • اگر از قرمز در اطراف شومینه استفاده شود، حتی اگر خاموش باشد، وجود گرما را بیان میکند.
  •  استفاده از رنگ قرمز، محیط را بسته ترنشان میدهد بنابراین برای اتاق خواب مناسب نیست، چون تنفس را زیاد میکند و خواب و آرامش را کاهش می دهد.
  • در مکان های تجاری، در یک فضای کاملا سفید استفاده از مبلمان چرمی قرمز به همراه  آویزهای قرمز میتواند هرکس را برای نشستن جذب کند.
  • ازرنگ قرمز به همراه سفید در سالن های آرایش و اتاق پرو برای تعدیل حرارت و تضاد شادی میتوان استفاده کرد.
  • در رستورانها برای افزایش اشتها و همچنین برای رنگ اتاق غذاخوری از این رنگ استفاده میکنند.
  • رنگ قرمز هم چنین رنگی بسیار مناسب برای راهروهای داخلی و هال میباشد.
  • قرمز و زرد هم در طبیعت و هم در طراحی داخلی خانه شرکای بسیار خوبی برای هم هستند. برای خلق جلوه‌ای شیک‌تر و زیبا‌تر می‌توانید قرمز را با طلائی ترکیب کنید.

توجه:

مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های این رنگ باشید. چرا که قرمز کمرنگ معمولاً باعث ایجاد واکنش ها منفی را در افراد میشود، تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند.بهتر است برای به وجود آمدن حالت صمیمی همراه با عشق و محبت بیشتر از قرمز پر رنگ استفاده شود .

روانشناسی رنگ نارنجی:

 رنگ نارنجی خصوصیاتی شبیه قرمز دارد معمولا افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند: یا عاشق آن می شوند یا متنفر. نارنجی اصولا با زرق و برق، توانایی، انرژی، اشتعال، گرما، و آسایش در ارتباط است.

رنگ نارنجی رنگی گرم که نشانی از چشم انداز پاییزی و شعله آتش دارد. این رنگ ترکیبی از رنگ زرد و قرمز، یعنی ترکیب عشق و انرژی است.

روان شناسی رنگ نارنجی، ترکیبی از اثرات رنگ قرمز و زرد است. رنگ نارنجی مانند زرد، تحریک کننده و مانند قرمز، مملو از شور و علاقه و نشاط (البته با یک درجه کمتر) است.

رنگ نارنجی همواره خاص بوده است، حتی در زمانی که بر روی میوه ای نمایان می گردد. مثلا: هلو نشان دهنده طول عمر و جاودانگی است و پرتقال نیز نشانه ای از نیروی زندگی و قدرت خورشید می باشد.

رنگ نارنجی پرطراوت و رنگ برانگیزاننده احساسات در نظرگرفته میشود که گرایش به برقراری تعادل،نماد فراوانی، تحرک، شجاعت، نشاط و خوش آمدگویی و نیز ضد افسردگی و باعث پرورش شوخ طبعی است.  و رنگ های روشن تر آن مانند هلویی و زرد آلویی باعث رفع عصبانیت می شود.

در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند میتوان از رنگ نارنجی آن استفاده کنید.

رنگ نارنجی در دکوراسیون:

 

برای بخشیدن حال و هوایی پاییزی و ظاهری متفاوت به فضای دکوراسیون باید از رنگ نارنجی با مهارت خاصی استفاده کنیم.
اگر رنگ نارنجی را روشن و تیره نکنید یا با رنگ‌های دیگر ترکیب نکنید، کدر نکنید، قوی ترین رنگ است. این رنگ بهترین گزینه برای اتاق کودکان بازیگوش و فضایی سرشار از انرژی را برای آن هاست که هیجان به کودکتان میدهد.

استفاده از رنگ گرم نارنجی برای منزل افراد مسن و موسسات نگهداری از سالمندان بسیار مناسب است. خاصیت ضد افسردگی این رنگ موجب کاهش کج خلقی و زود‌ رنجی در افراد می شود. نارنجی رنگ مناسبی برای مکان هایی است که افراد زیادی حضور دارند، زیرا تحریک پذیری، زود رنجی، کج خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می دهد و در بهبود رفتارهای اجتماعی موثر است.

نارنجی برای تشدید سایر رنگ ها مناسب ‌است. مثلا در یک دکوراسیون یکنواخت، استفاده از چند کوسن نارنجی کم رنگ، یا چند گل نارنجی در جاهای مختلف، فضا را روشن می کند و روحی تازه به آن می بخشد.

رنگ نارنجی تیره، باعث جلب توجه و همچنین تحریک اشتها میشود، دقیقا مانند رنگ قرمز! از این‌ رو، رنگ نارنجی اغلب در تبلیغات، دکوراسیون آشپزخانه ها و البته دکوراسیون رستوران‌ ها به‌ کار می رود.

استفاده نارنجی در فضاهای بزرگ و وسیع باعث می شود که آن فضا کوچک تر و صمیمی تر به نظر برسد و هم چنین استفاده از آن در راهرو‌های ورودی خانه، به مهمان نوازی اشاره دارد چرا که این رنگ برای خوش آمدگویی بهترین گزینه روی میز است.

درست است که رنگ نارنجی نماد قدرت است.اما نباید همه دیوارها با یک رنگ نارنجی کرد و بهتر است فقط یک دیوار را نارنجی کرده و سپس از آن اسباب و دکوریجات نارنجی رنگ را به دکور خود اضافه کنید تا نتیجه  بهتری بگیرید.

مثلا می توانید قالی یا قالیچه خود را به رنگ نارنجی انتخاب کنید.بهتر است از مبلمان خاکستری روشن و مشکی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ترکیب رنگ جذاب نارنجی با نورپردازی رنگ های خنثی  مثل طوسی، خاکستری و قهوه ای روشن عالی می شود .در خانه‌ای که رنگ پرده و مبل‌ها همه یکسان است از کوسن‌های نارنجی استفاده کنید.

توجه:

 استفاده زیاد از آن در محیط حس بی قراری را در افراد به وجود می آورد پس باید آن را به طور متعادل در فضا به کار بگیریم.بهتر است از انواع مات و یا نیمه براق آن استفاده نمایید.
اگر به طور طبیعی بیش فعال هستید و یا خیلی زود عصبانی و پریشان می شوید، از استفاده از نارنجی تند خودداری کنید. برای کسانی که مبتلا به بیماری بیش فعالی (ADHD) هستند نیز رنگ مناسبی نمی باشد.

روانشناسی رنگ زرد :

زرد جزو دسته رنگ‌های گرم است که در روانشناسی رنگ زرد با دیدن این رنگ حس اشتیاق، وجد و سرور، افزایش اعتمادبه‌نفس، هوشیار‌شدن مغز، کاهش افسردگی، مثبت‌گرایی و خوش‌بینی ،خوشحالی،خرسندی، شادی،انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور به ما دست میدهد. در روانشناسی رنگ زرد بعضی از ترکیبات و سایه های زرد باعث تحریک سلول‌های مغزو افزایش خلاقیت او شود، اما از طرفی بعضی از ترکیب های زرد سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی مدر بسیاری از فضاهای تبلیغاتی و اتاق‌های ایده‌پردازی از این رنگ کمک گرفته می‌شود. رنگ زرد در دکوراسیون به شخص قدرت اعتماد به نفس و کنترل و تمرکز را می بخشد.

این رنگ هم برای دختران و هم برای پسران مناسب است . به خصوص اگر آن را با رنگ خاکستری یا آبی ترکیب شود. زرد رنگ گرمی ‌است که برای اتاق کودک رنگ دوستانه‌ای محسوب میشود.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی :

 

 برای جریان بهتر این نیروی مثبت در دکوراسیون داخلی خانه بهتر است در فضای مرکزی و قلب خانه از این رنگ استفاده شود تا احساس گرما و سلامت را به تمام بخش های خانه منقل کند.

 باعث روشن تر شدن فضا، و پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور مناسب است.

طیف رنگ های آن مثل لیمویی احساس نشاط و سرزندگی و رنگ هایی مانند زرد طلایی احساس آرامش و گرما  را در فضای دکوراسیون داخلی شما ایجاد می کند.

توجه:

در اتاق‌خواب نباید از این رنگ زیاد استفاده شود چرا که استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد فضا را عصبی و متشنج می‌کند .
برای فضاهایی مانند دکوراسیون اتاق خواب باید از تونالیته ی ملام تر آن استفاده کرد زیرا این رنگ فضای آرامش بخشی را برای استراحت و خواب  ایجاد نمی کند بنابراین بهتر است که از این رنگ برای فضای استراحت خود استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ سبز:

بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراد سبز است که بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گیرد. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی،تعادل،  نو شدن، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کند.

مطالعات نشان داده که رنگ سبز موجب آرامش ذهن و روح میشود و همچنین نیروی شفابخشی بسیار زیادی دارد. و برای تقویت بینایی و اتاق کودکان بسیار مفید است. همچنین رنگ سبز باعث تحریک غده هیپوفیز می شود.

رنگ سبز در مرکز چرخه رنگ ها قرار دارد و زرد گرم را با آبی خنک متعادل می‌سازد. دربعضی از فرهنگ‌های آسیایی، رنگ سبز نماد بیماری است، به همین دلیل به کار بردن رنگ‌مایه‌های قرمز در کنار این رنگ می‌تواند این حس و حال را از بین ببرد.

بر اساس روانشناسی رنگ سبز، سبز روشن، نشان‌گر امید در عشق‌‌های تازه و سبز تیره‌تر ، نشانه‌ی غبطه، حسد و احساسات منفی ناشی از عشق ناکام است. 

پوشیدن لباس‌های سبز یا قرارگرفتن در محیط سبز رنگ، به حافظه کمک می‌کند. اما زیاده‌روی در استفاده از آن می‌تواند فراموشی‌ خاطرات تلخ را با مشکل روبه‌رو میکند و درنتیجه، فرد نمیتواند به زندگی پرتنش خود آرامش بخشد.همچنین، یکی از بهترین رنگ ها برای زنان باردار است که از استرس و اضطراب آن ها جلوگیری می کند.

متاسفانه در برخی تحقیقات نشان می دهد که رنگ سبز، باعث حس حرص و حسادت در افراد می شود.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی :

 

سبز دارای گستره رنگ بسیار زیادی از جمله سبز متمایل به طوسی، سبز متمایل به زرد، سبز زیتونی،سبز یشمی و … می باشد، به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی مناسب است.

رنگ سبز به دلیل آرام‌بخش‌بودن مناسب اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی است.

سبز را می‌توان با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش و نقرا ای استفاده کرد.

محیطی که در هنگام استفاده از آن نیاز به خلاقیت دارید حتما مقداری از رنگ سبز را بکار ببرید؛مثلا رنگ سبز در اتاق کار و آشپزخانه مناسب می باشد.نباید از رنگ سبز برای کل دیوارها و یا کل مبلمان خانه خوداستفاده کرد ،همچنین در اتاق های مطالعه میتوان از کتابخانه یا کاناپه ای سبز رنگ استفاده کرد.

توجه:

طبق روانشناسی رنگ ها ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بی حالی و ناخوشی، را در فرد ایجاد کند.
 چون سبز رنگ پوست را خوب انعکاس نمی‌دهد، در سالن‌های پوست و زیبایی و حتی در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ آبی:

نظر اکثریت مردم این است که آبی بهترین رنگ است و در بین مردان محبوبترین رنگ است! شاید بهاین دلیل که مشاهده این رنگ باعث ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش را ارتقا می کند.

طبق روانشناسی رنگ ها آبی احساساتی نظیر: اعتماد، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. بعضی ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تریو بعضی سردتر و دور از دسترس به همراه دارند. 

رنگ آبی می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن و افزایش توانایی کارمندان و ورزشکاران شود.

رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی در خوراکی ها وجود دارد.  معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن غذا در نظر گرفته می شود.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی :

 

رنگ آبی نشانه ی فر و شکوه آسمانی است و در طراحی داخلی، غوغا می کند .آبی و سفید ترکیبی کلاسیک و زیبامی آفریند.

در مطب پزشکان به دلیل انتقال حس آرامش، تسکین و ریلکس کننده،از این رنگ بیشتر استفاده میکنند. همچنین برای اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی ،برای دکور دفاتر برای افزایش کارایی آنها مناسب است.

یکی از رنگ هایی است که کمترین اشتها را بر می انگیزد. در بعضی برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقاب های آبی بریزید.

طبق تحقیقات انجام شده رنگ آبی، می تواند احساس غم، درون گرایی یا گوشه گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.

روانشناسی رنگ بنفش:

بنفش عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرای افراطی می سازد و از اینرو به سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می روند.

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی:

 

خانه‌ای با دکوراسیون بنفش محلی برای آرامش است. بنفش سمبل شجاعت، مدیریت و قاطعیت میزبان است و مهربانی و صمیمیت او را منتقل می‌کند. در صورت استفاده در دیوارها بهتر است از مبلمان به رنگ روشن استفاده شود و بالعکس، مبلمان بنفش را در اتاق یا سالن به رنگ روشن استفاده کنید.

بنفش عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می‌کند. گاهی برخی از سایه‌روشن‌های بنفش ذهن افراد را درگیر می‌کند و آن‌ها را مضطرب کرده و از آن‌ها افراد درون‌گرای افراطی می‌سازد و ازاین‌رو به‌سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می‌روند.

کسانی که طرفدار این رنگ هستند می‌توانند از آن در اتاق مطالعه و غذاخوری استفاده کنند. والدین می‌توانند برای فضای بازی بچه‌هایی که این رنگ را دوست دارند، استفاده کنند.

روانشناسی رنگ مشکی :

مشکی رنگی خنثی و قدرتمند و جاذب تمام رنگ ها ست.رنگ سیاه دارای یک حس ناشناخته و پر رمز و راز  که برای توصیف قدرت و تاریکی و مرگ به کار می رود و مکمل آن، رنگ سفید است. رنگ سیاه نور را جذب می‌کندو فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد

بر اساس روان شناسی رنگ ها،رنگ سیاه با خود ترس و وحشت به همراه می‌آورد و به همین دلیل لباس ماموران ویژه‌ی امنیتی را سیاه انتخاب می‌کنند.به طور کلی رنگ سیاه بیانگر حس تسخیر کننده ، ناراحت کننده ،  دشمنی و بدخواهی ، تنفر و انتقام جویی و  نشان دهنده‌ی افسردگی است.

گاهی رنگ سیاه نشانه ی نیستی، نا امیدی نسبت به آینده وگوشه‌گیری وکناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی است.
رنگ سیاه پر رنگ و درخشان نشانه‌ی حفظ هوشمندانه‌ی اطلاعات و اسرار است که یاد آورجاسوسان و قاتلان میباشد.
این رنگ میتواند به افراد کمک کند توانایی بیشتری در تمرکز کردن داشته باشند چراکه در تاریکی ، بهتر بر عواطف و احساسات میتوان تمرکز کرد.

هم چنین رنگ سیاه نشان دهنده‌ی اقتدار است و داوران مسابقه‌ی فوتبال برای این که بتوانند در زمین قضاوت مقتدرانه‌ای داشته باشند ، معمولا سیاه رنگ می‌پوشند.

رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی:

 

باید رنگ مشکی را در دکوراسیون داخلی منزل به صورت هوشمندانه ای به کار ببریم تا فضا را کوچکتر نکند. رنگ مشکی در مقابل رنگ‌های روشن یا خنثی،  برجسته و شاخص است.

مشکی میتواند رنگ خوبی برای کف‌پوش باشد که معمولا رنگ سیاه و سفید به صورت کاشی یا موزاییک در کف سرویس‌های بهداشتی به دلیل کنتراست یا تضادی که دارد و باعث میشود فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان دهد، استفاده میکنند.

بدون آنکه کسی متوجه تاثیر رنگ سیاه شود به فضا جان میبخشد. بهتر است به جای تکرار رنگ سیاه در کل فضا در قسمتی از آن جا باید حضور پررنگ داشته باشد
مانند این سقف ، دیوار پشت تلویزیون که باعث پنهان شدن تلویزیون میشود، دیوار پشت شومینه که میتواند اینطوری حس گرمای آن را نیز بیشتر القا کند ، یکی از دیوار ها و….

توجه:

 اگر رنگ سیاه زیاد مورد استفاده قرار گیرد ،میتواند حالت تهاجمی در فرد به وجود آورد.
استفاده مداوم از این رنگ باعث افسردگی، خستگی و دل سردی از فعالیت و زندگی و  نا امیدی و ترس می شود. رنگ سیاه احساس سنگینی و همینطور عمق را ایجاد می‌کند، طوری که مردم فکر می‌کنند جعبه‌های سیاه سنگین‌تر از جعبه‌های سفید رنگ هستند.

روانشناسی رنگ سفید :

 

در روان شناسی رنگ ها ،رنگ سفید که رنگی مثبت است که نماد معصومیت ، پاکی ، سرما ، پاکی ، آرامش ، صلح ، جوانی و تحرک ، عفت ، پارسایی ، بی گناهی میباشد. این رنگ به دلیل آنکه ور را منعکس می‌کند و از گرم شده جلوگیری می‌کند به آن رنگ تابستانی میگویند. سفید از آن دسته رنگ هاست که تقریبا بین مردم محبوبیت خاصی دارد.

استفاده از این رنگ فضا را بازتر نشان می دهد.اما استفاده ی آن به تنهایی حس خالی و تهی بودن را منتقل می کند وگاهی ترسناک می شود. به همین دلیل باید با رنگ های شاد و مخصوصا گرم ترکیب شود.

در کادر پزشکی برای ایجاد حس پاکیزگی از رنگ سفید استفاده می کنند.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی:

 سفید قدرتمند ترین رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی است در واقع بستری برای خود نمایی بقیه رنگ ها ست که به آنهاکه فرصت خورنمایی را میدهد.

سفید رنگی سبک است که فضای خانه را هم سبک میکندو باعث احساس آرامش و راحتی میشود. میتوان در نشیمن از رنگ به همرته وسایل تزیینی رنگی استفاده کنیم.

 هیچ قانونی برای استفاده از رنگ سفید  وجود ندارد و هر جایی می توانیم از آن استفاده کنیم. استفاده از رنگ سفید فضا را به سبک مدرن نزدیک میکند..

توجه:

 استفاده زیاد از این رنگ امکان سرد و منزوی شدن فضا را به همراه دارد.

روانشناسی رنگ خاکستری :

در روانشناسی رنگ ها، خاکستری نماد اعتماد و اطمینان، بی طرفی،آرامش، سازش، استقلال عقل و هوش و رسمیت و

خاکستری تیره نماد غم و اندوه و افسردگی است.

خاکستری رنگی خنثی که  فاقد گرمی است که مردم  بیشتر از آن تنرند تا دوست داشته باشند.رنگ خاکستری را چون مثل سیاه و سفید ظاهر نمی‌شود  آن را رنگ سایه مینامند.رنگی فرار است و عدم تولید؛ چون نه سفید میتوان گفت و نه سیاه.

خاکستری معمولا احساسات منفی ایجاد می کند. مثلا ابرهای ضخیم، مه و دود خاکستری هستند.در زمان جنگ و افزایش فشارهای روانی تمایل به این رنگ بیشتر می شود.

رنگ خاکستری برای بعضی افراد میتواند نسبت به مشکی گزینه بهتری باشد. این رنگ نشانه ترس و فقدان احساس است و شفافیت و درخشندگی دیگر رنگ ها را کم می کند.

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی:

 

در دکوراسیون داخلی استفاده ازخاکستری خیلی مورد توجه نیست. زیرا برای عده ای رنگی غم انگیز محسوب می شود. اما در واقعیت اگر با رنگ های روشن و براق استفاده شود جلوه بیشتری میدهد.

با رنگ روشن تر آن حسی آرام را القا میکند و  رنگ خاکستری تیره تر باعث درخشش بیشتر فضا میشود.

اگر در ترکیب با رنگ سفید و در نقاطی هم رنگ های مختلف دیگر مثل سبز، آبی،زرد ، بنفش و… استفاده شود میتواند موجب شادی فضا شود.

که میتواند برای نشیمن مناسب باشد.

رنگ‌های خاکستری سرد یا متمایل به آبی دارای ظاهری روشن و خنک هستند.که در کنار رنگ‌ سفید روشن در اتاق‌های رسمی و نیز رنگ‌های آبی و بژ ترکیب زیبایی ایجاد می کند.
رنگ‌های خاکستری گرم یا متمایل به زرد با رنگ‌های سفید کرم و رنگ‌هایی گرم مثل زرد، صورتی، و چوب‌های طبیعی ترکیب زیبایی خلق می کنند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *